Jak wydać książkę? 4 kroki do publikacji!

Jak wydać książkę? 4 kroki do publikacji!

Skończyłeś pisać książkę i chciałbyś się nią podzielić z czytelnikami? Zacznij szukać wydawcy! Oto 4 kroki, które przybliżą Cię do spełnienia marzenia o wydaniu własnej książki. Poznaj kolejne etapy procesu wydawniczego. Dowiedz się, od czego zacząć i o czym powinieneś wiedzieć. Co wchodzi w zakres obowiązków wydawnictwa? Ile kosztuje samodzielne wydanie publikacji? Dlaczego redakcja i korekta jest taka ważna? Sprawdź!

1. Przygotowanie tekstu i wybór wydawnictwa

Przed wysłaniem treści książki do wybranego wydawnictwa, dobrze jest raz jeszcze przejrzeć jej zawartość i ustalić pewne kwestie. Kto jest odbiorcą książki? Do czytelników jakiego gatunku lub grupy wiekowej jest skierowana? W jakiej formie chciałbyś, aby była wydana: papierowej czy cyfrowej? Czy masz pomysł na okładkę?

Przeczytaj również: Wrocław na kartach książek. Najciekawsze publikacje o historii miasta

Kolejnym krokiem będzie wybór wydawnictwa dla dzieci, dorosłych czy młodzieży w zależności od gatunku. Dobrze jest zapoznać się z zasadami wysyłania propozycji wydawniczych i ofertą. Informacje można znaleźć na stronie www wydawcy dzieł drukiem. Niektóre wydawnictwa wymagają wysyłania prac w danym formacie lub czcionką wielkości 12. Często wymagają dołączenia do e-maila notki o autorze lub streszczenia np. w postaci konspektu. Czas oczekiwania na odpowiedź od wydawcy to ok. 3-5 miesięcy.

Przeczytaj również: Edukacyjne książki dla dzieci - jak wybrać mądrze?

2. Skład, lay out i projekt okładki

Standardowy lub wirtualny wydawca zapewnia także łamanie i zaprojektowanie okładki publikacji. Wydawnictwo odpowiada za lay out, czyli oprawę graficzną. Zawiera font, krój czcionki, podział na kolumny, wyróżniki rozdziałów czy układ ilustracji. Po ustaleniu wyglądu treści dostosowuje się go do typograficznych reguł. Za estetyczną stronę odpowiada składacz. Następnie przechodzi się do projektu okładki. Może być wynikiem koncepcji autora lub propozycją grafika. Ważne, aby była atrakcyjna i zachęcała do zakupu i lektury. Na okładce powinny się znaleźć oprócz grafiki: nadtytuł (imię i nazwisko autora) i tytuł. Z kolei na rewersie, czyli okładce ostatniej strony natomiast powinien się znajdować fragment książki lub streszczenie. Nierzadko umieszcza się tam notkę o autorze i logo wydawnictwa.

Przeczytaj również: Czym zajmuje się i jak działa wydawnictwo książkowe?

3. Redakcja i korekta

Każdy proces wydawniczy niezależnie od rodzaju wydawnictwa rozpoczyna się od redakcji i korekty. Redakcja pozwala znaleźć błędy merytoryczne, a także błędy fabularne i logiczne. Do zadań redaktora należy wskazanie słabych punktów w treści i doradzenie lepszych rozwiązań. Przede wszystkim jednak redaktor dba o to, by tekst dobrze brzmiał. Pomaga również w przygotowaniu publikacji i otrzymaniu pozytywnych opinii od czytelników i krytyków. Natomiast korekta polega na poprawie błędów językowych. Po przeprowadzonej korekcie autorskiej książka trafia ponownie do autora. Równie ważna jest także korekta techniczna. Korektor po pierwszym wydaniu książki szuka ewentualnych błędów typograficznych. Sprawdza szerokość marginesów i interlinii.

4. Druk i promocja książki

Aby książka trafiła do sprzedaży w księgarni, potrzebny będzie jej wydruk. Dobrze jest w tym celu znaleźć drukarnię lub zlecić cały proces wydawcy. W tym celu wystarczy przesłać pliki z treścią książki po redakcji i korekcie oraz projektem okładki do drukarza. Po wydrukowaniu w ustalonym nakładzie i poskładaniu w całość egzemplarzy publikacje trafiają ponownie do wydawcy, który zajmuje się dystrybucją.

W zależności od zawartej umowy wydawca może się również zająć promocją. Istnieje wiele strategii promocyjnych, które rozpoczyna się na ok. 3 tyg. przed wydaniem. Przeprowadza się ją m.in. przez wysłanie kopii do recenzji, aktywność w serwisach społecznościowych czy płatne reklamy w Internecie. Ważny jest również wybór patronów wydania i udział autora w promocji np. w wywiadach czy spotkaniach autorskich.

Ile kosztuje wydanie książki? Jeśli zdecydujesz się na metodę self-publishingu, musisz się liczyć z wysokimi kosztami i przeznaczyć kwotę ok. 11 tys. z (tys. egzemplarzy)ł. Kwotę tę można rozłożyć na raty. Cena dotyczy wydania książki w formacie A5 o objętości ok. 200 stron. Dodruk to natomiast koszt ok. 5 tys. zł. Cały proces trwa ok. 9 miesięcy. Najdłuższym etapem jest znalezienie wydawcy. Podpisanie umowy zajmuje ok. 2 tyg., a proces wydawniczy ok. 4 miesięcy.

Dziękujemy za ocenę artykułu

BŁĄD - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.