Czym zajmuje się i jak działa wydawnictwo książkowe?

Czym zajmuje się i jak działa wydawnictwo książkowe?

Spis treści

Zanim książka trafi na półkę w księgarni, musi przejść wiele etapów. Pomysł i wykonanie to robota pisarza, natomiast wiele kolejne ruchy wykonuje wydawnictwo złożone z różnych działów. Czym zajmuje się wydawnictwo książkowe? Jak wygląda jego struktura? Tych i kilku innych rzeczy dowiecie się z tego artykułu. Zapraszamy.

Czym zajmuje się wydawnictwo książkowe?

Mówiąc najprościej, wydawnictwo książkowe zajmuje się wydawaniem książek. Każde wydawnictwo posiada swój profil, tj. wydaje książki z określonej dziedziny lub dziedzin. Istnieją wydawnictwa zajmujące się wydawaniem beletrystki, książek dla dzieci i młodzieży, książek naukowych w szerszym i węższym zakresie itd.

Przeczytaj również: Interesujące książki dla miłośników techniki

Wydawnictwo ma duży wpływ na promocje wydawanej książki i jej odbiór przez czytelników. Już sam status wydawnictwa potrafi wiele powiedzieć o danej publikacji. Prestiżowe oficyny wydawnicze nadają wydawanym pozycjom wysoką rangę. Dlatego pisarze (w szczególności debiutanci) ubiegają się o uwagę największych firm na rynku.

Przeczytaj również: Co powinieneś wiedzieć przed wyborem wydawnictwa?

Z jakich działów składa się wydawnictwo książkowe?

Wydawnictwo działa podobnie jak każda inna firma. Ma swoje działy odpowiedzialne za kolejne etapy wydawnicze. Oczywiście, istnieją duże i małe wydawnictwa, dlatego struktura każdego z nich może się od siebie znacznie różnić. Natomiast standardowe wydawnictwo składa się mniej więcej z takich oto działów:

Przeczytaj również: Wrocław na kartach książek. Najciekawsze publikacje o historii miasta

  • Redakcja – dział najważniejszy i konieczny. Tutaj podejmowane są najważniejsze decyzje wydawnicze. Którego autora opublikować? Czy nadesłana praca jest warta publikacji? W redakcji dokonuje się także korekt językowych i merytorycznych. W skład redakcji wydawnictwa wchodzi redaktor naczelny, sekretarz redakcji, redaktor prowadzący oraz redaktor inicjujący.
  • Sekretariat – miejsce, w którym załatwiane są bieżące kwestie m.in. kontakt z interesantami.
  • Dział promocji – tutaj działają specjaliści od marketingu, którzy dbają o jak najlepszą sprzedaż tytułów.
  • Dział sprzedaży – skupia się na kwestiach handlowych wydawnictwa; obsługa zamówień, dostawy itd.
  • Dział finansowy – tutaj podejmowane są kwestie pieniężne.

Większe wydawnictwa posiadają również swoje księgarnie stacjonarne i internetowe. Wraz z rozwojem techniki coraz częściej w wydawnictwach pojawiają się działy odpowiedzialne za książkę elektroniczną, czyli e-booki i audiobooki.

Wypada dodać, że wydawnictwa nie mogą się obyć bez współpracy z:

  • tłumaczami literatury – zajmują się przekładami książek na język polski,
  • grafikami – tworzą okładki, plakaty promocyjne itp.
  • projektantami – projektują okładki,
  • plastykami – tworzą okładki, ilustracje,
  • drukarniami – zajmują się procesem druku.

Ile jest wydawnictw książkowych w Polsce?

Rynek książki w dzisiejszych czasach nie ma się najlepiej, jednak nie brakuje pasjonatów, którzy wciąż wkładają pieniądze w nowe wydawnictwa. Szacuje się, że obecnie w Polsce działa ok. 2 000 wydawnictw. Z czego ok. 30 to duże firmy prężnie prosperujące. Zalicza się do nich m.in. Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Czarne, Znak, Wydawnictwo Muza, Nowa Era, Prószyński Media czy Wydawnictwo Rebis. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

BŁĄD - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.