Co to jest e-learning i kiedy z niego skorzystać?

Co to jest e-learning i kiedy z niego skorzystać?

Właściwie każda nauka przy pomocy komputera, laptopa czy innego sprzętu elektronicznego jest e-learningiem. Ta wyjątkowo wygodna możliwość zdobywania wiedzy staje się coraz bardziej popularna. Korzystają z niej nie tylko indywidualni użytkownicy Internetu, ale także całe firmy. Co to jest e-learning? Kiedy warto z niego skorzystać? Na te i kilka innych pytań odpowiemy w tym artykule.

E-learning. Co się za tym kryje?

Mówiąc o e-learningu, mówimy o bardzo różnorodnych sposobach działania (nauczania, szkolenia). Kursy e-learningowe prowadzone są na zasadzie quizu, symulacji czy samouczka. Podczas takiego kursu większość obowiązków i znaczna część działań spoczywa na uczącym się, a nie na nauczycielu jak w przypadku tradycyjnej edukacji w formie wykładu czy warsztatów. Do największych zalet korzystania z platform e-learningowych zalicza się oszczędność czasu i w wielu przypadkach –indywidualny tok przyswajania wiedzy.

Do e-learningu zalicza się także strony internetowe, na których można naleźć materiały edukacyjne, czyli ćwiczenia lub scenariusze zajęć dla nauczycieli, uczniów czy dzieci. Firmy coraz częściej decydują się szkolić swoich pracowników metodą online, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, a także na bieżąco monitorować ich postępy w nauce.

E-learning i jego oblicza

Jak wspomniano wyżej, e-learning charakteryzuje się różnorodnością metod nauki. Według specjalistów w tej dziedzinie wyróżniamy 4 podstawowe rodzaje e-learningu:

  • e-learning synchroniczny – szkolenia (zajęcia) odbywają się w czasie rzeczywistym, dzięki czemu na bieżąco mamy kontakt z nauczycielem (instruktorem), minusem tej metody jest fakt, że wymaga od nas zalogowania się na platformę e-learningową o wyznaczonej godzinie,
  • e-learning asynchroniczny – w przeciwieństwie do e-learningu synchronicznego użytkownik korzysta z kursu e-learningowego w dowolnym czasie, minusem tej metody jest niewątpliwie brak możliwości kontaktu z nauczycielem podczas szkolenia,
  •  online suport e-learning – to metoda, z której często nieświadomie korzysta większość internautów, polega na wyszukiwaniu informacji na forach internetowych, chatach lub przy pomocy poczty elektronicznej,
  • e-learning w bazie danych – obecnie już niezbyt atrakcyjna metoda, polega na wyszukiwaniu potrzebnych informacji w zbiorze danych.

Nie ulega wątpliwości, że e-learning to wyjątkowo wygodny sposób zdobywania wiedzy. Ze zdalnej edukacji korzystają nawet uczelnie. Swoim studentom proponują wyżej wspomniane rodzaje e-learningu, czyli organizują wideokonferencje (e-learning synchroniczny), nagrywają wykłady, które można zobaczyć później w Internecie (e-learning asynchroniczny) lub tworzą specjalistyczne fora czy grupy w social mediach, których użytkownicy dzielą się wiedzą (online suport e-learning).

Dobre i złe strony e-learningu

Z czasem zdalna edukacja zaczyna coraz mocniej konkurować z tradycyjnymi metodami nauki. Oczywiście, ma to swoje dobre i złe strony. Zwolennicy e-learningu zachwalają sobie wygodę tej metody, która pozwala wygospodarować dowolną część dnia (a nawet nocy) na naukę. Wydaje się to dość mocnym argumentem, biorąc pod uwagę tempo współczesnego życia. Dla przedsiębiorców e-learning to często spora oszczędność. Ponieważ zdalna edukacja generuje zazwyczaj mniejsze koszty niż tradycyjne szkolenia. Poza tym platforma e-learningowa na bieżąco informuje o postępach pracowników w szkoleniach.

Sceptycy zauważają, że zdalna nauka tworzy bariery, ponieważ nigdy monitor komputera czy ekran smartfona nie zastąpi kontaktu z nauczycielem w szkole czy profesorem na uczelni. Twórcy platform e-learningowych zaś zwracają uwagę, że przygotowanie zajęć na platformę e-learningową zajmuje znacznie więcej czasu niż zaplanowanie tradycyjnych zajęć stacjonarnych. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

BŁĄD - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.