Cechy dobrej szkoły podstawowej dla dzieci niesłyszących

Podczas wyboru odpowiedniej szkoły podstawowej dla naszych pociech należy się kierować różnymi kwestiami. Ważna jest nie tylko lokalizacja szkoły, istotniejszą sprawą są indywidualne preferencje naszego dziecka względem miejsca, w którym odbywać będzie naukę. Ze szczególnie trudnym zadaniem muszą się zmierzyć opiekunowie dzieci niesłyszących, w przypadku których właściwe wybranie szkoły podstawowej należy do bardzo poważnych obowiązków.
Dlaczego dzieci niesłyszących nie powinno się posyłać do zwykłej szkoły?
Dzieci niesłyszące to szczególni uczniowie, mający konkretne wymagania względem procesu swojej edukacji. W związku z tym istnieje potrzeba ich specjalnego traktowania. Oczywiście nie można przez to rozumieć, że powinni mieć oni jakieś przywileje w swojej szkole. Chodzi o to, że ich potrzeby są nieco inne niż potrzeby dzieci słyszących. Z tego właśnie powodu edukacja w standardowej szkole nie jest dla nich dobrym rozwiązaniem, zdecydowanie lepszy jest wybór takiej szkoły, która jest w pełni przygotowana na współpracę z niesłyszącymi maluchami – uważa ekspert z Instytutu Głuchoniemych im. Jakuba Falkowskiego w Warszawie.
Dzieci niesłyszące potrzebują przede wszystkim innego rodzaju uwagi niż dzieci mające w pełni sprawny zmysł słuchu. Chociaż należy mieć do nich odpowiednie podejście nie tylko ze względu na ich problemy ze słuchem. Takie maluchy potrzebują też nierzadko odpowiedniego podejścia psychologicznego, opartego na nieustannym wspieraniu i motywowaniu do działania. Życie codzienne dziecka niesłyszącego może być trochę trudniejsze niż życie dziecka prawidłowo reagującego na dźwięki. Należy pamiętać o tym, że w standardowych szkołach podstawowych uczy się zazwyczaj bardzo duża liczba uczniów. W przypadku szkół dla niesłyszących można liczyć na naukę w małych liczebnie grupach.
Co powinna zapewniać szkoła dzieciom niesłyszącym?
Szkoły podstawowe dla niesłyszących powinny oferować maluchom kilka istotnych udogodnień, by ich codzienne życie w szkole stawało się coraz łatwiejsze. Przede wszystkim ważne jest zapewnienie uczniom stałej opieki psychologicznej i pedagogicznej. Odpowiednia dbałość o psychikę dziecka pozwala mu funkcjonować w świecie dźwięków w taki sposób, jak gdyby nie miało problemu. Poza tym dobrze, jeśli w szkole można liczyć na profesjonalną pomoc rehabilitanta. W szkołach podstawowych dla niesłyszących organizowane są regularne zajęcia logopedyczne, wspierające dziecko w jego codziennych trudach wynikających z problemów słuchowych. Niesłyszący powinni odbywać wychowanie słuchowe oraz lekcje rytmiki, dzięki temu nabywają oni wiele przydatnych umiejętności.
Nie należy też zapominać o tym, by klasy podzielone były na stosunkowo małe grupy. Im mniejsza grupa, tym więcej uwagi można poświęcić każdemu z uczniów, co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci niesłyszących. Co jednak istotne, pomimo pewnej ograniczoności grup zajęciowych, dobrze, jeśli dzieci niesłyszące mają możliwość spotykania się ze słyszącymi rówieśnikami. W ten sposób uczą się, jak funkcjonować w świecie złożonym z różnorodnych osób. Dobrze też, by szkoła podstawowa dla niesłyszących zapewniała swoim uczniom regularnie organizowane lekcje muzealne, olimpiady, wycieczki, konkursy czy zajęcia sportowe – chociaż jest to pożądane niezależnie od typu szkoły. Niemniej tak naprawdę najważniejsza jest przyjazna atmosfera.
Dziękujemy za ocenę artykułu
BŁĄD - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Specjalny Ośrodek Wychowawczy Dom dla Chłopców im. św. Stanisława Kostki
Ośrodki szkolne, wychowawcze
woj. śląskie42-226 Częstochowa, ks. Kubiny 2 lok. 4
-
IDN Wiedza instytut doskonalenia zawodowego Jolanta Nowak
Szkoły dla dorosłych
woj. śląskie40-164 Katowice, Ordona 7 lok. 15
-
6-Szóstka, Instytut Edukacji i Innowacji, Instytut Studiów Podyplomowych Janusz Barchański
Szkoły dla dorosłych
woj. pomorskie77-100 Bytów, Dąbrowskiej 21